In een inmiddels wat verder verleden hoorde ik de term friendly advisor voor het eerst. Enigszins onbeschaamd rekende ik mijzelf al op voorhand tot deze categorie. Ik bleek niet gehinderd door enige kennis van het begrip.

Een goede zakelijke relatie legde uit wat het volgens hem betekende. Een friendly advisor, kort gezegd, borduurt voort op het beleid van de organisatie en/of zijn voorgang(st)er, óf op het advies dat eerder is afgegeven.

 

Collegamento

Over het begrip zelf kwam ik ooit, lang geleden alweer, in gesprek met diezelfde goede relatie. Het was een eerste kennismaking met Collegamento, een hoogwaardig adviesbureau. Met hen maak je keuzes luidt hun slogan. Sindsdien werken wij nauw samen.

De uitleg van Collegamento van een friendly advisor luidde dat die man of vrouw, nagenoeg altijd op een managementpositie, handelde conform de uitgebrachte adviezen. In dit geval door Collegamento uitgebrachte adviezen. Al te vaak constateerden zij dat, nieuwe of interim managers, hun eigen werkelijkheid van het advies in de praktijk brachten.

Daarmee ging het advies, of tenminste de strekking ervan, in rook op en was de opdrachtgevende organisatie terug bij af. Onnodig tijdverlies en geldverspilling was daarmee vaak het gevolg.

 

Een friendly advisor in iedere organisatie

Dat heeft mij tot de overtuiging gebracht dat iedere professionele organisatie met een nieuwe manager een friendly advisor moet aantrekken. Mijn interpretatie van het begrip luidt daarbij dat de organisatie kristalhelder moet zijn in wat er van de nieuwe manager, bestuurder, directeur, afdelingsmanager, wordt verwacht.

Managers zijn over het algemeen niet voor niets op een leidinggevende positie terecht gekomen. Ze beschikken over een opvatting, hebben een visie, formuleren missie en doelstellingen. De meeste managers die ik ken zijn ook door hun stijl herkenbaar geworden, visionair, leidsman/-vrouw, veranderaar, organisator, macher. Hun kracht is ook dat in de praktijk te brengen. Vraag is dus welke stijl past bij de opgaven van de organisatie. Een abc-tje, zo lijkt het.

Niets is minder waar en bewijst de praktijk dat niet alle matches “made in heaven” zijn. De organisatie die alles nog naar rechts aan het richten is, zal met een type leider als visionair, of leidsman, de basis hoogstwaarschijnlijk niet op orde krijgen. Ik ben ervan overtuigd dat we allemaal de voorbeelden van flagrante mismatches kennen.

 

Passend DNA

De opdracht én de nieuwe manager moeten passen en ook niet een beetje. Ook hier is de centrale vraag welke resultaten de organisatie wil of moet boeken en welke manager hen het beste gaat helpen die te realiseren.

Dus geen mooimakerij met een manager met een geweldige reputatie. Is weliswaar een mooi affiche voor de organisatie, maar niet passend op de opgave en uiteindelijk zijn beide partijen niet succesvol. Raken daardoor ook beschadigd.

De vraag moet dus ook niet zijn zoals de aanhef luidt, “wat gaat die nieuwe doen”? Iedere zichzelf respecterende organisatie heeft een duidelijke opgave, beschikt over een tijdpad voor de te behalen resultaten en heeft daarvoor ook middelen beschikbaar gesteld. Organisatie en manager kunnen op die manier vaststellen of er sprake is van een friendly advisor. Komen wederzijdse ambities overeen, past het DNA van de organisatie op dat van de nieuwe manager.

Denk en oordeel er niet te licht over. Investeer in elkaar, neem de tijd die nodig is. Het loont!!

Pin It on Pinterest